۱۲ بهمن

روابط عمومی

درس هایی از گذشته تا به حال برای روابط عمومی موثرتر

در گذشته، مراقبت و تلاش بسیاری برای شکل دهی پیام ها و توسعه ی نحوه ی بیان (لهجه ، تلفظ و ….) انجام می گرفت. به عنوان مثال، زمانیکه ژولیوس سزار سخنرانی متقاعد کننده ی خود را ۵۰ سال قبل از میلاد نوشت، شیوه ی بکارگیری ارتش توسط وی که فاقد هرگونه ابهامی بود، سبب شد تا مردم رم به این باور برسند که او، بهترین نامزد رئیس دولت می باشد. زمانیکه کلئوپاترا، رهبری روان و سلیس خود را با زبان مصری و ریاضیات به عنوان تاک تیک ارتباطات ترکیب نمود، توانست روابط را بهبود بخشد و بی ثباتی اقتصادی را که در مصر باستان وجود داشت را بازسازی کرد. امروزه، این جریان ها تغییرکرده اند چراکه روابط عمومی امروزه به شکل دیجیتالی درآمده اند و کارشناسان درتلاش برای بازسازی این پویایی می باشند.

امروزه، اخبار را می­توان دورتر، سریعتر، و مستقیم ­تر بیش از هر زمان دیگری در تاریخ گسترش داد. انقلاب دیجیتال حتی در دهه گذشته به تنهایی عملکرد روابط عمومی را برای همیشه تغییر داده است.

اگر شما بیشتر کنکاش کنید تعدادی سرنخ­های جالب از گذشته پیدا خواهید کرد که نشان می­دهند استراتژی روابط عمومی موثر امروزی باید به چه شکلی باشد. در زیر پنج مورد لازم برای تلاش­های موفقیت آمیز روابط عمومی که در دوران باستان آغاز شد ارائه می­ گردد:

 ۵. ایجاد نقطه نظر

در یونان، در طول ۵ قرن قبل از میلاد مسیح، سوفسطاییان اولین کسانی بودند که ایده نقطه نظر (دیدگاه) را ایجاد کردند. سوفسطاییان از فلسفه و بلاغت برای آموزش عالی به سیاسیون و نجبای جوان استفاده کردند. برخی معتقد بودند که به هر گونه سوال پاسخ میدهند.

امروز، ما یک نقطه نظر را به عنوان یک چشم انداز و یا راه و روش تفکر تعریف میکنیم. ممکن است همه پاسخ ها را نداشته باشیم، اما با افزایش تعداد انتشارات اخبار کثیرالانتشار، فرصت گنجاندن رسانه ها در همه جا، و مخاطبان نیز در همه جا حضور دارند. برای استفاده از این محیط، شما باید نقطه نظری داشته باشید که با اهداف رسانه های متعدد در انواع رسانه های دیجیتال و سنتی صحبت کند. سوفسطاییان قطعا یک نقطه نظر مشخص در مورد تعداد مسائل روبروی انسان داشتند. امروز، موضع شما در مورد مسائل و چالشهای مهمی که بر روی صنعت شما تاثیر میگذارد حیاتی است.

 ۴. ارائه ارتباطات متقاعد کننده

شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که بازاریاب امروزی را رنجور می­ کند، ناتوانی در متقاعد کردن است. ارسطو استاد ارتباطات متقاعد کننده، به خصوص در توانایی برای توسعه استدلال قانع کننده . هر پیام، با توانایی­ هایش برای الهام صمیمیت در دیگران، موفق می­ شود.

از آغاز زبان تا فرهنگ فوق العاده سریع تکنولوژی امروزی، کلمات همیشه مهم بودند. امروزه، بسیاری از متخصصان روابط عمومی، استدلال­های قانع کننده را با پیام­هایی که به سمت همه می­روند، اما به هیچ کس نمی­رسند جایگزین کرده­ اند. ما می­توانیم تمام خلق و خوی یک ملت را از طریق کلمات تغییر دهیم. کلمات، قوی هستند و اغلب سوء استفاده می­شوند.

۳. برقراری ارتباط از طریق داستان سرایی

ژولیوس سزار، اولین خبرنامه عمومی را برای شهروندان ایجاد کرد که داستان­های جالب در مورد پیروزی نظامی و سیاسی او را برجسته می­کرد. در کتاب پیتر گوبر، Tell to Win (بگو تا ببری) او توضیح می­دهد که چگونه داستان همیشه چاشنی اعمال بوده ­است، و مردم را به انجام کارها حرکت می­ دهد. تنها اخیرا مشخص شده است که داستان­های هدفمند یعنی آنهایی که با یک ماموریت خاص در ذهن ایجاد شده­ اند، در متقاعد کردن دیگران برای حمایت از یک چشم انداز، رویا یا علت، کاملا ضروری هستند.

 ۲. گریز از «ماست مالی کردن»

در ۳ قرن قبل از میلاد مسیح، سقراط معتقد بود که ارتباطات باید بر اساس  واقعیت ها باشد.

امروزه با وجود فرایندهای پیچیده دیجیتال اگر دروغ بگویید، مشخص خواهد شد و مجبور خواهید شد دروغ خود را ماست مالی کنید! ایجاد محیطی باز از فیدبک و پاسخ عمومی، تکامل جدیدی از روابط عمومی است.

 ۱. صمیمی شدن با مخاطبانتان

در طول اواخر قرن ۲۵ قبل از میلاد، Ptahhotep پتاه‌هتپ، یک مقام رسمی و نویسنده مصر باستان، در هدف قرار دادن منافع خاص مخاطبان اعتقاد داشت. امروزه، آن موضوع به درک قرائت مورد نظر کانال های رسانه ­ای شما تفسیر می­ شود. این که آیا هدف باید بخشی از یک گفت و گویی باشد که مشتریان بالقوه در حال خواندن هستند یا انتقال یک پیام کنترل شده ­تر از طریق یک نشریه شخص ثالث، شما باید مخاطب هدف خود را به طور صمیمانه ای بشناسید. واقعیت این است که درصد زیادی از پوشش رسانه ­ای شما ممکن است ارزش کمی برای کاربر نهایی داشته باشد، چون بیشتر از اینکه مفید باشد جنبه تبلیغاتی دارد.

 


روابط عمومی

شتابدهنده تک TAC، توسط بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از استارتاپ ها و کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده و فعالیت می کند.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *