۱۴ اسفند

بوم کسب و کار

ایجاد طرح کسب و کار

زمانی بود که طرح­های کسب و کار، هر چیزی از ۷۵ تا ۱۰۰ صفحه بودند، اما امروزه ۱۰ تا ۱۵صفحه را می‌­توان بیش از حد طولانی در نظر گرفت.

اگر شما خیلی مشتاق کسب و کارتان هستید، اما دقیقا نمی­ خواهید چندین ماه را صرف بازی بی حساب و کتاب با سرمایه گذاران و مشتریان بالقوه کنید آنگاه یک طرح کسب و کار یک صفحه ­ای می­‌تواند پاسخی باشد که شما به دنبال آن بوده­ اید.

توانایی برای ساده­ سازی مفهوم کسب و کارتان، یک مهارت مفیدی است که باید داشته باشید و الکساندر Osterwalder و اریک ریس بودند که گفتند، زمانی که بحث طرح کسب و کار و توسعه محصول مطرح می‌­شود، ما باید راه­های طولانی پیرامون را کنار بگذاریم.

مدل جدید کسب و کار: Business Model Canvas

Osterwalder یک مدل شامل ۹بلوک ساختمانی ایجاد کرد، که زمانی که در کنار هم قرار می­‌گیرند یک تصویر کلی از نقاط قوت، نقاط ضعف و چگونگی عملکرد کسب و کارتان به شما می­ دهند. این می ­تواند در طرح کسب و کار شما استفاده شود و همچنین با استراتژی و نوآوری در آینده به شما کمک کند.

  1. بخش­های مشتری(Customer Segments): بازارهای انبوه و اصلی شما چه کسانی هستند؟
  2. ارزش ایجاد کرده(Value Proposition): چه چیزی ارائه می­‌دهید و چرا شما متفاوت هستید؟
  3. کانال­ها(Channels): به مراحلی نگاه کنید که محصول­تان وارد آن می­‌شود. این هر چیزی از آگاهی و توزیع تا خدمات پس از فروش است.
  4. روابط مشتری(Customer Relationships): چگونه با مشتریان، روابط ایجاد می­کنید و آیا کار می­‌کند؟
  5. جریان­های درآمد(Revenue Streams): نگاه کنید که چه گونه درآمد ایجاد می کنید و اینکه آیا می­‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید؟چگونه پرداخت­های خود را دریافت می­‌کنید و آیا به اندازه کافی در درآمد کلی سهم دارد؟
  6. منابع کلیدی(Key Resources): چه منابعی شما برای کار نیاز دارید؟ این­ها می ­تواند شامل منابع فیزیکی، انسانی، مالی و فکری باشد.
  7. فعالیت­های کلیدی(Key Activities): از خود بپرسید که چه فعالیت­های اصلی نیاز است که بتوانید ارزش مورد نظر را ایجاد کنید؟
  8. همکاری­های کلیدی(Key Partnerships): بنویسید که تامین کنندگان و شرکای کلیدی شما چه کسانی هستند و چگونه به اهداف کلی شما کمک می­‌کنند.
  9. ساختار هزینه(Cost Structure ): به هزینه­ های ثابت و متغیر نگاه کنید به طوری که بتوانید ببینید که چه چیزی می­تواند بهبود یابد.

چرا کارشناسان، از یک طرح کسب و کار یک صفحه ­ای دفاع می­ کنند

در حالیکه روش­های ساده­ تر و مربوط به موضوع، در حال تبدیل شدن به یک روال مورد استفاده هستند، بسیاری از کارآفرینان به منظور سریعتر شروع کردن کسب و کارشان، به جای امید بستن به یک رویکرد دقیق و وقت­گیر، به طرح­های کسب و کار ۱ صفحه ­ای بازگشته­ اند. در صورتی که شما هر گونه شک و تردیدی داشتید، در اینجا مزایای استفاده از یک طرح کسب و کار یک صفحه­ ای ارائه می­ گردد:

  • از آنجا که ایده­ های شما در هر زمان در حال تغییر است، آپدیت کردن آسان است.
  • این برای هر کسی که آن را به عنوان اطلاعات مهم می­‌خواند، واضح تر است.
  • این یک راه خوب برای ایجاد علاقه پیرامون یک مفهوم کسب و کار است.
  • این به شما برای معرفی کسب و کارتان کمک خواهد کرد.
  • این یک روش مقرون به صرفه ­تر برای تست و توسعه محصول، ارائه می­‌دهد.
  • با طرحی که دارای اهداف بسیار خاصی است شما می‌­توانید یک استراتژی سر راست در اطراف هر یک از آنها ایجاد کنید.
  • این باعث حذف هرگونه بهانه­ پیدا کردن برای برنامه ریزی نکردن و رشد نکردن می­‌شود.
  • این به شما کمک می کند تا کل تیم خود را در راستای چشم انداز و اهداف شرکت، جمع آوری کنید.

چگونگی تهیه یک طرح کسب و کار یک صفحه­ ای

روش­های مختلفی برای ایجاد یک طرح کسب و کار ۱ صفحه­ ای وجود دارد اما رایج­ترین / موثرترین بخش­ها شامل این موارد است:

  1. دیدگاه. دیدگاه شما باید شما را بیدار کند و کوتاه و مربوط به موضوع باشد. در مورد آنچه که در حال ساختن هستید بطور خلاصه صحبت کنید.
  2. بیان ماموریت. بیان ماموریت شما، توصیف خواهد کرد که شما چه کاری انجام می­ دهید، محصول / خدمات شما چه چیزی است و مشتریان شما چه کسانی هستند.
  3. اهداف. سپس شما می­‌توانید اهداف کسب و کار خود را برای هفته، ماه یا سال بعد بنویسید. سعی کنید و آن را تا چند نکته نگه دارید.
  4. استراتژی­ها. برای رسیدن به اهداف خود، بینشی در مورد چگونگی برنامه ریزی­تان ارائه دهید. باز هم، بهترین راه استفاده از جملات کوتاه است.
  5. برنامه عملیاتی. مراحلی که برای استراتژی خود اتخاذ خواهید کرد را توضیح دهید و به یاد داشته باشید که به این آیتم­ها، تاریخ اضافه کنید تا به خودتان مهلت دهید. در این بخش نیز، به نکات اصلی بچسبید.

فرضیه­ های طرح کسب و کارتان را تست کنید

حالا که شما طرح کسب و کار یک صفحه­ ای خودتان را دارید، در اینجا سه راه ساده که شما می­ توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

  • از این برنامه ساده برای معرفی به سرمایه گذاران استفاده کنید.
  • تفکر خود را تست کنید. شما در ارائه و بحث در مورد پیشنهادتان با سرمایه گذاران ،شرکا و مشتریان احتمالی، بازخورد فوری دریافت خواهید کرد. این نوع از تحقیقات دست اول بازار به عنوان یک شاخص اولیه، بسیار ارزشمند خواهد بود، چون خواه ناخواه طرح کسب و کار شما در مسیر تبدیل شدن به یک شرکت سودآور است.
  • طرح خود را به صورت ماهانه بررسی کنید تا ببینید که آیا هنوز هم در مسیر هستید و در صورت لزوم، تجدید نظر کنید. همچنین اگر تصمیم بگیرید که یک محصول و یا فرایند خاص، دیگر مربوط کسب و کارتان نیست و به کار آن نمی ­آید، به آسانی می­توان همه چیز را تغییر داد.
  • طرح کسب و کار خود را با تیم مدیریتتان به اشتراک بگذارید به طوری که همه شما باهم در جهت یک هدف کار کنید.

منبع

 

این مطالب را نیز بخوانید:

روشهای جذب سرمایه برای استارتاپ ها

سرمایه گذاران چه چیزی را می خرند؟ چه چیزی برایشان اهمیت دارد؟

 


روابط عمومی
شتابدهنده تک TAC، توسط پیشکسوتان بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *