۲۳ مهر

چگونه با دیگران ارتباط موثر و بهتری برقرار کنیم؟

مهارت­های ارتباطی برای موفقیت در بسیاری از جنبه­ های زندگی موثر هستند. بسیاری از مشاغل نیاز به مهارت­های ارتباطی قوی دارند و افراد با مهارت­های ارتباطی خوب معمولا از روابط بین فردی بهتر خود با دوستان و خانواده لذت می­‌برند.

ارتباط موثر یک مهارت کلیدی بین فردی است و یادگیری نحوه­ ی بهبود ارتباطات، فواید زیادی دارد.

ارتباط با دیگران یک فرایند دو طرفه است، بنابراین بهبود ارتباط شامل چگونگی ارسال و دریافت پیام است.

یادگیری گوش دادن

گوش دادن، همان شنوایی نیست؛ یادگیری گوش دادن تنها گوش جان سپردن به کلمات شخصی که صحبت می کند نیست، بلکه توجه به نحوه ادای کلمات و پیام غیر کلامی ارسالی همراه آن است. از تکنیک­های روشن­ سازی و انعکاس، برای تاییدگفته دیگری استفاده کنید، و از هر گونه سردرگمی جلوگیری کنید. سعی کنید به هنگام گوش دادن، در مورد آن چه که قرار است در ادامه بگویند، فکر نکنید؛ به جای آن ذهن خود را خالی کرده و روی پیام در حال دریافت، تمرکز نمایید. دوستان، همکاران و آشنایان دیگر، مهارت­های گوش دادن خوب را قدردان خواهند بود.

از احساسات مردم آگاه باشید

نسبت به رنج و مشقت دیگران دلسوز باشید و موفقیت مثبت آنها را تبریک بگویید. برای این کار شما باید از آنچه در زندگی دیگران در جریان است، آگاه باشید. تماس چشمی ایجاد و آن را حفظ کنید و تا جایی که مقدور و مناسب است از نام کوچک افراد استفاده نمایید. از پرسیدن نظر دیگران ترس و واهمه نداشته باشید، این به شما کمک خواهد کرد که آنها احساس ارزش کنند.

تاثیر احساسی آنچه را که می­‌گویید، در نظر داشته باشید و و به گونه­‌ای ارتباط برقرار کنید که هنجارهای رفتاری قابل قبول شخص دیگر لحاظ شود.

همدلی کنید

همدلی تلاش برای دیدن چیزها از نقطه نظر دیگران است. در هنگام برقراری ارتباط با دیگران، سعی نکنید قضاوت کرده و یا مغرضانه با ایده­ ها و یا باورهای پیشین خود برخورد کنید، به جای آن به موقعیت­ها و پاسخ­ها  از دیدگاه شخص مقابل بنگرید. هماهنگی با احساسات خود، به شما کمک خواهد کرد که احساسات دیگران را درک کنید.

اگر لازم باشد، دیدگاه­های شخصی خود را به وضوح و صادقانه بیان کنید، تا از سردرگمی جلوگیری شود. به یاد داشته باشید که بحث در مورد برخی موضوعات ممکن است برای دیگران تابو یا بیش از حد استرس­ زا باشد.

تشويق كردن

دیگران را تشویق کنید. در ارتباطات خود باافراد دیگر احساس پذیرش، خواسته شدن، ارزش و قدردانی داشته باشید. اگر شما اجازه دهید که دیگران احساس ارزش کنند، به احتمال زیاد، بهترین­های خود را برای شما خواهند بخشید. اطمینان حاصل کنید که در تعامل یا ارتباط  با افراد به طور موثری از زبان بدن استفاده می­‌شود و سوالات به راحتی مطرح می­‌شوند.


روابط عمومی
شتابدهنده تک TAC، توسط پیشکسوتان بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *