۲۴ اردیبهشت

منتورها، سلاح پنهان استارتاپ های موفق

 

چندی پیش بنیانگذار یک استارتاپ می گفت که روی نحوه ارائه طرحش به سرمایه گذارها تا حالا بیش از ۲۰۰ بار تجدید نظر کرده است. او همچنین در یک ماه با ۵۰ سرمایه گذار ملاقات داشته است ! این مقدار برای خیلی ها افراط حساب می شود اما با تجربه های او کاری غیر معمول انجام نداده است.

استارتاپ ها شاید مجبور به صرف صدها ساعت جهت یافتن سرمایه مورد نیاز از سرمایه گذاران نیک اندیش یا خطرپذیر باشند،این نشان از اهمیت این موضوع دارد، مطالعات جدید در حوزه استارتاپ ها ثابت کرده است که بنیانگذاران استارتاپ برای جذب سرمایه بهتر، باید زمان قابل ­توجهی را نیز به چیزی که بسیاری از مردم نمی ­بینند، اختصاص دهند: استفاده از منتورهای بزرگ.

این استراتژی می­تواند احتمال موفقیت استارتاپ را بیش از هر چیز دیگر افزایش دهد.  در این مقاله از وبلاگ شتابدهنده تک به بررسی تحقیقی که در زمینه شناسایی مهمترین فاکتور موفقیت استارتاپ ها صورت گرفته، می پردازیم.

کشف راز بینیانگذاران استارتاپ های موفق

تحقیقی بر روی بیش از هزار استارتاپ و شرکت حوزه تکنولوژی در آمریکا انجام شد. این تحقیق بر روی شرکت های حوزه تکنولوژی در نیویورک که بیشترین رشد را در بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ داشتند صورت گرفت، هدف این بود که بفهمیم چطور شرکت های حوزه تکنولوژی می توانند بسیار موفق شوند.

اطلاعات تحقیق ما از لینکدین ، لیست شرکت های سرمایه گذاری شده و مصاحبه با ۷۰۰ موسس شرکت و استارت اپ جمع آوری شد، این اطلاعات ما را قادر به ساخت بزرگترین بانک اطلاعاتی کارآفرینان جهان کرد.

با این تحقیق توانستیم مشخصه هایی که سبب پیش بینی موفقیت یک استارت آپ می شوند را شناسایی کنیم. حتی برای شرکت هایی که به طور دیگر شروع به فعالیت کردند و استارتاپی نبودند هم این مشخصه ها صدق می کرد. با اینکه یافته های ما از تحقیق روی استارتاپ های معمول، جالب بود ،نکات شگفت انگیز دیگری هم با بررسی عادات موسسان موفق و استارتاپ های پیشرو بدست آوردیم که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

ایجاد مزیت کارآفرینی

اندازه مجموعه داده ­های ما از شرکت­های فناوری نیویورک به ما امکان داد که کاری منحصر بفرد انجام دهیم. ما شرکت­هایی را در گروه­های هم­تراز براساس راه ­اندازی در سال مشابه ، فعالیت در شهر یکسان و فعالیت صنعت مشابه طبقه بندی کردیم. در هر گروه هم­تراز از شرکت­های فناوری نیویورک شرکت­هایی با بهترین عملکرد را شناسایی کردیم که یک یا چندی از معیارهای زیر را برآورده می­کردند:

اکتساب قابل ­توجه: خروجی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار.

کشش سرمایه ­گذار: بالای ۱۰ درصد از هر گروه هم­تراز از لحاظ مقدار افزایش­ حقوق صاحبان سهام.

 مقیاس داخلی: بالای ۱۰ درصد از هر گروه هم­تراز از لحاظ تعداد کارمندان.

تنها ۱۳ درصد شرکت­های فناوری نیویورک در بررسی یک یا چندی از این استانداردها را برآورده کردند. این شرکت­های برجسته عبارتند از: Gilt Groupe، Huffington Post، MongoDB، Shutterstock و Tumblr.

آنالیز ما در شرکت ­های برجسته در بخش فناوری نیویورک چندین الگوی جالب را آشکار کرد. متوجه شدیم که بسیاری از کارآفرینانِ استارتاپ ها ارتباطات فردی قوی با موسسین دیگر شرکت­های موفق داشتند.

یکی از قوی­ترین ارتباطات شناسایی ­شده در آنالیز ما منتورینگ بود. موسسین برجسته از جمله چاد دیکرسون از Etsy و نات تورنر از Flatiron Health توسط دیگر کارآفرینان  و منتور های موفق مثل کاترینا فیک از Flicker و برین اوکلی از AppNexus  مشاوره و منتورینگ شده اند.

روابطی مثل این­ها کاملا قوی هستند. همانطوری که نمودار زیر نشان می ­دهد، ۳۳ درصد استارتاپ هایی که توسط منتور های موفق مشاوره دریافت می کنند، تبدیل به کسب و کارهای موفقی شده اند که این آمار  بیش از سه برابر بهتر از عملکرد دیگر شرکت­های فناوری مستقر در نیویورک است.

 

این الگوی منتورینگ را می ­توان در کارآفرینان خارج از نیویوک نیز ملاحظه کرد. زمانیکه استیو جابز درگذشت مارک زاکربرگ یادآور شد که موسس اپل مشاور و منتور گرانبهایی برای او بوده است. موسسین Dropbox ، Drew Houston و Arash Ferdowsi ، توسط علی و هادی پرتوی دو کارآفرین و منتور سریالی  موفق در سیلیکون ولی مشاوره دریافت می کنند .

مزایای منتورینگ محدود به کارآفرینی نمی ­شوند. تحقیق در زمینه ­های دیگر نیز نشان می ­دهد منتورهای واقعی تمایل به بهبود عملکرد در همه زمینه ها دارند. به هرحال، دامنه اختلاف بین عملکرد شرکت­ها با حضور منتور های موفق و شرکت­هایی فاقد آن حاکی از آن است که ارزش منتور ها در موفقیت یک استارتاپ غیر قابل چشم پوشی است.

ایجاد روابط بیشتر و موثرتر با منتور ها

سه نکته ای که بنیانگذاران هر استارتاپ می­ توانند برای ساختن روابط موثر با منتور ها استفاده کنند:

نکته اول: اهمیت کیفیت منتور. صرفا داشتن منتورها کافی نیست. اگر می­ خواهید استارت اپ شما در رده بهترین ها جا بگیرد، شما به منتوری نیاز دارید که واقعا بداند که چگونه به سطح بالا برسید. بررسی ما نشان می ­دهد که منتورهای واقعی یعنی منتور هایی که قبلا خود در صنعت به موفقیت دست­ یافته اند قادر به کمک بهتر و موثرتری به  استارتاپ ها هستند.

نکته دوم: منتورینگ خوب نیازمند رابطه پایدار است. منتورهای برجسته و استارتاپ های موفق در بررسی نیویورک ما باهم بیش از سه بار ملاقات کردند. در واقع در حمایت فکری و مشاوره ای منتور ها از کارافرینان نوپا ارتباط پایدار نقش حیاتی دارد.

نکته سوم: منتور های بزرگ بر روی مسائل حیاتی کسب و کار تمرکز می ­کنند. مهم است که از استعدادها و توانایی های منتور هایتان بهترین استفاده را داشته باشید. روابطی که ما بین منتور های برجسته و استارتاپ های موفق شناسایی کردیم همگی متمرکز برمباحث اصلی بودند که استارتاپ ها با آن درگیر بودند. بهترین منتور ها افراد پرمشغل ه­ای هستند. بنیانگذاران استارتاپ باید از زمان و تخصص منتور ها در مواردی که بیشترین تاثیر را خواهد داشت، استفاده کنند.

 

منبع : techcrunch

 

ما در شتابدهنده TAC مفتخریم که میتوانیم از تجربیات منتورهایی بهره ببریم که خود کارآفرینان موفقی در حوزه فناوری کشور بوده و با عشق و علاقه تجربیات خود را با جوانان علاقه مند به اشتراک میگذارند.

معرفی منتور های شتابدهنده تک

 

 


روابط عمومی
شتابدهنده تک TAC، توسط پیشکسوتان بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *