۱۱ مهر

چه کنیم که شور و شوق خود را در محیط کار از دست ندهیم؟

برای خیلی از افراد ممکن است این اتفاق بیفتد که پس از مدتی کار کردن در یک شرکت، شور و شوق و انگیزه خود را برای کار کردن از دست بدهند. اما علت چیست؟

در زیر مقاله ای از یک کارآفرین به نام David K. Williams آورده ایم که به شما می‌گوید علت این بی انگیزه ای چیست و چه کنیم تا دچار آن نشویم:

روزگاری در کشتارگاهی کار می­‌کردم. کار من تمیز کردن خون ریخته شده روی کف کشتارگاه بود. روزی مدیر از من پرسید، «چرا خیلی خوشحالی و چنین سریع کاری می­‌کنی؟ می­خواهی کار تو کشتارگاه را با مرگ خودت به پایان ببری؟»

به دقت فکر کردم. « از داشتن این کار خوشحال بودم»، در آخر گفتم. «من قدردان این کار هستم، چون می­توانم برای عروسی و کالج پول پس‌­انداز کنم. تا زمانی که در اینجا کار می­‌کنم، چیزی هست که به من شور و شوق می­‌دهد و سعی می‌­کنیم نهایت تلاشم را بهتر بودن داشته باشم.» این کار آسان نیست، اما این شور و شوق را دارم که در حقیقت برای آینده خود صرفه جویی می­‌کنم به همین سبب سعی می­‌کنم کف کشتارگاه را به بهترین نحو ممکن تمیز کنم که تا به امروز دیده شده است.

آیا شما از شغل فعلی خود خسته هستید و تنها با نیمی از توانایی خود کار می­‌کنید؟ اگر چنین است، به احتمال زیاد، شور و شوق خود را از دست داده‌­اید. و، با وجود خوشایند نبودن این اصطلاح، این رویکرد بیشتر ناشی از خودخواهی شما است. در اینجا چهار پیشنهاد برای خروج از دنیای خود و یافتن شور و شوق در زندگی حرفه‌­ای، بیان شده است.

فعالانه دنبال چیزی بگردید که بتوانید در مورد آن هیجان زده شوید. «شور و شوق در کار وجود ندارد؛ بلکه درون ما است، این سخن را تینا سو در مقاله‌­ای با عنوان «چگونه برای کار خود شور و شوق پیدا کنید.» می­‌گوید: «تنها در درون ماست که شور و شوق درونی به جهان بیرون ساطع می­‌شود. بهترین مکان برای شروع اشتعال شور و شوق درونی، در همین مکان و در همین حال است.» اگر به دنبال شور و شوق هستید، وقت آن است که شروع به کاوش درون و حرفه خود کنید. آیا شور وشوقی برای کمک به یک مشتری خاص دارید؟ مسافت بیشتری طی کنید. آیا مطلبی خوانده‌­اید که قادر به پیاده‌­سازی آن در شرکت خودتان هستید؟ پیشنهاد خود را بنویسید و آن را به رئیس خود ارائه نمایید. آیا چیزی در حرفه شما وجود دارد که واقعا از آن لذت می­برید؟ متخصص باشید.

سو می­گوید: «نکته زیبا اینجا است، اگر شما آتش شور و شوق را در درون خود و در جایی که هستید، افروختید، جهان خارج به گونه­‌ای معجزه آسا و با شکوه، خود را با شخصیت جدید شما تطبیق می­‌دهد.»

از برنامه روتین خود خارج شوید. اگر می­خواهید شور و اشتیاق خود را، کشفی دوباره کنید، وقت آن است که افق دید خود را گسترش دهید. مردم اغلب عادت دارند در محدوده آسایش خود بمانند و دوست ندارند فراتر از آن کاری انجام دهند. اگر این موضوع در مورد شما صادق است، کارهایی را انجام دهید که عمدا مرزهای تفکر شما را در هم بشکند.

تای نگیون در مقاله‌­ای با عنوان، «هفت راهی که افراد موفق در آنها متفاوت فکر می‌­کنند» می‌­گوید: « هر روز در زندگی چیزهایی وجود دارند که می­‌توانید در مورد آنها کنجکاو باشید، آنها را دنبال کنید، ممکن است سرنخی باشند که شما را به شور و شوق رهنمون می­‌کنند.»

گاهی اوقات عمل شکستن قفس ذهنی خود، می‌تواند کاری بی نهایت ساده، مانند تغییر درمحیط کار باشد. «باور کنید یا نکنید، محیط اطراف تغییر بزرگی در خلق و خوی شما ایجاد می‌کند، اتاق کوچک، خسته کننده و خاکستری، محیط کاری هیجان انگیز نخواهد بود.» این حرف را واتسون گوردون در مقاله‌­ای با نام «ده راه برای مقابله با خستگی محل کار» می­‌گوید. نورپردازی می­‌تواند تغییر بزرگی ایجاد کند، برای این منظور یک یا دو لامپ می­‌تواند، کمک کننده باشد، مبلمان بهتر نیز چنین است. … حتی چند گیاه و دکوراسیون جدید نیز باعث می­‌شوند که شما احساس راحت­تری داشته باشید.

اگر شما اشتیاق خود را از دست داده­ اید، مرزهای تفکر و محیط دفتر خود را بشکنید. انتخاب با شما است. می­ توانید تصمیم بگیرید که شور و شوقی بیابید یا اینکه تلاشی در این باره نکنید.

از خود بپرسید که چگونه می­توانید این کار را انجام دهید. به جلو بروید، به رئیس خود بگوید که چگونه به بهبود و یا به رشد شرکت خود می­‌توانید کمک نمایید. درخواست برای کمک از جانب شما، نه تنها به تعریف دوباره شغلتان کمک می­‌کند، این موضوع همچنین نشان می­ دهد که شما یکی از اعضای تیم هستید و بهترین­ها را برای شرکت خود می­‌خواهید. مدیرشما، ممکن است کاری جالب­تر و مهم­تر به شما بدهد.

ویتسون می­گوید: «با رئیس خود مذاکره کنید و ببینید آیا می­توانید در توصیف شغل خود تغییری ایجاد کنید،» «به این ترتیب، شما می­توانید روی چیزهایی کار کنید که برای شما جذاب­تر هستند. و یا اینکه ببینید، آیا می­توانید ۲۰ درصد از زمان کاری را برای خود باشید (که در آن ۲۰ درصد از روز را می‌­توانید به چیزی مشغول شوید که دوست دارید)، و یا روی پروژه­‌های دیگری کار کنید که برای شرکت سودمند هستند.»

 امروزه، بیشتر از زمان، خروجی مهم می باشد. این همان چیزی است که شما می­توانید در آن مشارکت کنید، و به معنی چیزی نیست که باید دریافت کنید.

منبع


روابط عمومی
مرکز شتابدهی فناوری TAC، توسط بزرگان بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *