۱ آبان

۱۸ روش برای یک ارائه خوب و تاثیرگذار ویژه استارتاپ ها

برای رسیدن به شایستگی لازم در امر ارائه، داشتن تمرین بسیار ضرورت دارد. اما مواردی وجود دارند که شما با استفاده از آنها قادر خواهید بود، مهارت­های ارائه خود را تقویت کنید:

  1. قانون ۱۰-۲۰-۳۰: این قاعده ارايه توسط گای کاوازاکی ارائه شده است. این قانون بیان می‌­کند که یک ارائه پاورپوینت نباید بیش از ۱۰ اسلاید داشته باشد، نباید طولانی­ تر از ۲۰ دقیقه باشد و هیچ متنی با فونت کمتر از ۳۰ نداشته باشد. او می­‌گوید مهم نیست که ایده شما تا چه اندازه جهان را متحول می­‌کند یا خیر،بلکه نیاز دارید که بخش­های مهم آن را در چند دقیقه، در تعداد اسلایدهای کم و چند کلمه در هر اسلاید بیان کنید.
  2. سرگرم کننده باشید: سخنرانی­ها باید سرگرم کننده و آموزنده باشند. ادعا نمی­کنم که باید مثل میمونی باشید که با رقص خود چیزی جدی را بیان می­‌کند. بر خلاف ایمیل و یا مقاله، مردم انتظار دارند به احساسات آنها توجه شود. بیان حقایق به صورتی خشک و بی­ روح و یا بدون طنز، به احتمال زیاد افراد را خسته می کند.
  3. شمرده شمرده و آرام صحبت کنید: سخنرانان عصبی و بی تجربه تمایل دارند به سرعت مباحث را مطرح کنند. آگاهانه سرعت سخنرانی خود پایین بیاورید و برای تاکید، مکث­هایی داشته باشید.
  4. تماس چشمی: با حضار درون اتاق تماس چشمی برقرار کنید. من از فروشندگان موفق شنیده ­ام که شما نباید تمام توجه خود را روی تصمیم گیرنده، متمرکز کنید، زیرا منشی­ ها و دستیاران حاضر در اتاق نیز ممکن است راحت­تر بتوانند رئیس خود متقاعد کنند.
  5. خلاصه ۱۵ کلمه : آیا می­توانید ایده ­های خود را به طور خلاصه در پانزده کلمه بیان کنید؟ اگر خیر، آن­ها را بازنویسی و دوباره امتحان کنید. بنابراین پانزده کلمه مهم را بشناسید، به طوری که می­توانید انها را تکرار کنید.
  6. قاعده ۲۰-۲۰ : پیشنهاد دیگری برای نمایش اسلاید است. این یکی می­‌گوید که شما باید بیست اسلاید، را با ۲۰ ثانیه برای هر کدام ارائه کنید. قاعده ۲۰-۲۰ شما را مجبور می­‌کند که مختصر باشید و از خسته شدن مردم جلوگیری می­‌کند.
  7. نخوانید : این مورد بسیار راحت است، اما گاهی پاور پوینت باعث می­‌شود، مردم فکر کنند که می‌­توانند ارائه شما را بی خیال شوند.  این امر نشان می­‌دهد که شما در واقع، به پیام خود اشراف ندارید و ضربه­ ی بزرگی به اعتماد مخاطبان نسبت به شما وارد می کند.
  8. سخنرانی درباره داستان­ها : اگر ارائه شما طولانی شده است، مطالب خود را از طریق داستان­های کوتاه، لطایف و حکایات توضیح دهید. سخنرانان بزرگ می­‌دانند که برای ایجاد ارتباط عاطفی بین ایده­ هایشان با مخاطبان، چگونه از داستان بهره گیرند.
  9. بلند صحبت کنید: هیچ چیز بدتر از سخنرانی نیست که نمی­‌توانید صدایش را بشنوید. حتی در بعضی موارد به میکروفن و تقویت کننده صدا، نیاز است که شنیده شوید. بلند صحبت کردن به معنای فریاد زدن نیست. صاف بایستید و اجازه دهید صدایتان، به جای داد زدن از گلو، در هوای درون ریه ­ها طنین انداز شده و صدای مناسبی تولید کند.
  10. از ادا و اصول برنامه ریزی شده پرهیز کنید: هر گونه حرکت و ادایی که به کار می­‌برید باید مطابق با پیام و احساسات شما باشد. حرکات برنامه ریزی شده دید نادرستی می­‌دهد، زیرا با دیگر نشانه­‌های غیر ارادی بدنتان مطابقت ندارند. بهتر است دستان خود صاف نگه دارید.
  11. «این سوال خوبی است« – شما ممکن است از جملاتی مانند، «واقعا سوال خوبی است،» «خوشحالم که شما این سوال را پرسیدید» استفاده کنید، که به شما فرصت سازماندهی پاسختان را فراهم می­‌کنند. آیا افرادی که مخاطب شما هستندمی­‌دانند که از این جملات پرکننده برای مرتب کردن مجدد افکار خود استفاده می­‌کنید؟ احتمالا خیر. و حتی اگر آنها متوجه شوند، این موارد نسبت به عبارات اوهوم و ااا روشن تر هستند.
  12. نفس بکشید: آیا احساس می‌­کنید که باید از قاتلان ارائه نظیر «ام» «آه»، یا «می‌­دانید»، استفاده نمایید؟ به جای آن­ها، مکثی با نفس کوتاه داشته باشد. مکث ممکن است کمی بیانگر هل شدن شما باشد، اما مخاطبان به سختی متوجه ان هستند.
  13. زود بیایید: زمانی که مردم در حال انتظار برای سخنرانی شما هستند، با ور رفتن با پاورپوینت و یا اتصال پروژکتور، تپق نزنید. زود بیایید، اتاق را بررسی کنید، اسلایدهای خود را مرور کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد. این آماده سازی قادر است بسیاری از اضطراب صحبت کردن شما را حذف کند.
  14. تمرین کنید: مهارتهای صحبت کردن خود را به طور منظم در مقابل حضار تمرین کنید. نه تنها این کار سرگرم کننده است، بلکه به شما شایستگی و اعتماد به نفس بیشتری به هنگام رفتن به پشت تریبون خواهد داد.
  15. عذر خواهی نکنید: عذر خواهی تنها زمانی مفید است که کار اشتباهی انجام داده باشید. از آنها به عنوان بهانه­ ای برای بی کفایتی یا فروتنی خود در مقابل مخاطبان، استفاده نکنید. برای عصبانیت و یا عدم زمان آماده سازی کافی، عذر خواهی نکنید. اکثر مخاطبین نمی­توانند اضطراب شما را تشخیص دهند، بنابراین آنها را متوجه اضطراب خود نکنید.
  16. اگر اشتباه داشتید،عذرخواهی کنید: نصیحتی که باید به قواعد فوق اضافه شود این است که شما باید در مواقعی که دیر می­‌کنید یا مرتکب اشتباهی می­‌شوید، عذر خواهی کنید. شما می­‌خواهید با اعتماد به نفس به نظر آیید، اما این دلیل نمی­‌شود که در این مورد زیاده­ روی نمایید.
  17. خود را جای مخاطبان بگذارید: هنگام نوشتن سخنرانی، آن را از دیدگاه مخاطبان ببینید. چه چیزی را ممکن است آنها درک نکنند؟ چه چیزی ممکن است خسته کننده به نظر آید؟ از WIIFM (چه چیزی در آن برای من وجود دارد) استفاده کنید تا شما را راهنمایی نماید.
  18. لذت ببرید: آیا غیر ممکن است؟ با کمی تمرین شما می‌­توانید شور و شوق خود را به موضوع ارائه تزریق کنید. شور و شوق مسری است.

 

منبع


روابط عمومی
مرکز شتابدهی فناوری TAC، توسط بزرگان بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *