۱۶ آبان

چرا راه­ اندازی یک استارت­اپ نیازمند داشتن یک چشم­ انداز برجسته است؟

شرکت­های مهم و با اصالت بر اساس چشم­ اندازهای برجسته و همیشگی شکل می­‌گیرند. اجازه دهید نگاهی به برخی نمونه­ ها داشته باشیم:

  • سازماندهی اطلاعات جهان و در دسترس و سودمند کردن آنها به صورت جهانی: گوگل
  • نبض کره زمین بودن: توییتر
  • مشتری محورترین شرکت روی زمین شدن؛ ایجاد محلی که در آن مردم می­توانند هر آنچه را قصد خرید آنلاین دارند، پیدا کنند: آمازون

این اظهارات ممکن است پر آب و تاب باشند، اما همین که شروع به تفکر در مورد آن می­‌کنید، متوجه می‌­شوید که چرا برنامههایی مانند «بهترین اپ عکاسی مخصوص برای به اشتراک­ گذاری تصاویر با دوستان فیس بوکی» یا «بیایید چیزی را بسازیم و ببینیم نتیجه اش جه می شود، درسته؟»، عباراتی سطحی هستند.

چشم انداز یک شرکت باید در زمان خود، برای سال­‌ها برجسته باشد. فناوری­‌ها، شبکه­ های اجتماعی، روندها، همه و همه می­‌آیند و می­‌گذرند، و یک شرکت باید بدون در نظر گرفتن این‌ها، استوار باشد. توجه کنید که چگونه گوگل اشاره ­ای به جستجو نمی­‌کند، آمازون اشاره‌­ای به کتاب ندارد، و توییتر نیز هیچ حرفی در مورد توییت نمی‌­زند. این یک تفکر بلند مدت است. شما نمی‌­توانید شرکت خود را پیرامون فناوری­‌ها، تمایلات فعلی، و یا شرکت­‌های دیگر بنا کنید. این موضوع در مورد چیزهایی است که برای مشتریان خود انجام می­‌دهید. اگر شما تصمیم دارید «بهترین MP3 پلیر برای شبکه اجتماعی Bebo» بسازید، خب، متاسفانه این شبکه اجتماعی دیگر کار نمی کند.

یک چشم انداز (Vision) مناسب به شما اجازه می­‌دهد اهداف خود را مشخص کنید، آن‌ها نیز مسیر و پیشرفت شما را تعریف می­‌کنند. برای هر هدفی، مانند «۱۰ درصد سهم بازار» یا «۱۰۰K کاربر»، شما می­‌توانید راهکاری برای رسیدن به آن ها برنامه­ ریزی کنید. این راهکار به شما امکان می‌­دهد که تاکتیک ها را انتخاب کنید، بدین ترتیب، راه­‌های مختلفی برای دستیابی به اهداف خود خواهید داشت. هر تاکتیک به شما اجازه می­‌دهد فعالیت­‌های خود را انتخاب نمایید، و برای این کار، تلاش واقعی خود را انجام دهید.

تعیین چشم ­انداز، حتی در تیم­‌های کوچک، اجازه می­‌دهد که همه بدانند در چه جهتی در حرکت هستند. این موضوع کمک می‌کند که شما بدانید که چه فعالیت­‌هایی مفید و کدامیک بی ارزش و حاشیه ­ای هستند. این به شما می‌­گوید که چه موقع نه، و چه زمان آری بگوید. همان گونه که مایکل پورتر در«استراتژی چیست؟» نوشته: «فواید و زیان یک شرکت، نتیجه ی تمام فعالیت­های آن شرکت است نه فقط تعدادیاز آن‌ها.» چشم انداز به شما اجازه می­‌دهد که این فعالیت‌­ها را تعریف کنید.

مشکل طرح­‌هایی مانند «اجازه دهید بازهم ویژگی‌­های خوب دیگری را اضافه کنیم» این است که داشتن توافق روی چیز مفیدی که ارزش صرف وقت را داشته باشد، دشوار است. این رویکرد در روزهایی که شما به دنبال یک ایده یا موضوع اختصاصی می گردید مفید است، اما زمانی که به طور خاص در تلاش برای رسیدن به چیزی مشخص هستید، نیاز به چشم ­انداز مشخصی دارید که به شما در تعریف کاری که باید بکنید کمک نماید. وقتی ندانید که به کجا دارید می­‌روید، همه جاده­‌ها، خوب به نظر می‌­آیند!

بدیهی است که هدایت تیم ها بر اساس یکچشم­ انداز، مستلزم افرادی هوشمند، با انگیزه و قابل اعتماد است.

نظر شما چیست؟ خوشحال می شویم دیدگاه هایتان را با ما در میان بگذارید.

 

منبع


روابط عمومی
شتابدهنده تک TAC، توسط پیشکسوتان بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *