۲۴ بهمن

مصاحبه با استارتاپ ادینود

تیم ادینود کار خود را در آذر ماه ۱۳۹۴ شروع کرد. این کسب و کار نوپا هدف خود را ایجاد تحولی بزرگ در عرصه تبلیغات آنلاین و بالا بردن بازدهی آن، و همچنین کمک به تولید کنندگان محتوا و نمایش دهندگان وب و موبایل برای کسب درآمد منصفانه‌تر از نمایش تبلیغات، در نظر گرفته است.  ادینود جزو استارتاپ های پذیرفته شده در دوره اول مرکز شتابدهی فناوری TAC است. علی صامعی و مرتضی اکبری، دو هم‌بنیانگذار ادینود هستند که در ادامه مصاحبه ای کوتاه و خودمانی را با این دو عزیز می خوانید:

۱. سلام. لطف کنید خودتان را معرفی کنید:

بنده علی صامعی هستم. دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی. چندین سال است که در زمینه برنامه نویسی Android و Net. کار می‌کنم.

مرتضی اکبری هستم. دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی. چند سال است که در زمینه زبان های مختلف برنامه نویسی کار می‌کنم.

۲. در چه رشته ای تحصیل کردید؟

هردو علوم کامپیوتر.

۳. از همدیگر و کار تیمی راضی هستید؟

آره واقعا. چون ما قبل از شروع کار فعلی نیز قبلا هم باهم کار کرده بودیم و همدیگر را می‌فهمیدیم.

۴. رابطه دانشگاه با کسب و کار چه گونه است؟

مرتضی: برخی دانشگاهها انگار کلا به فکر کار نیستند. مطالبش هم زیاد کاربردی نیست و خود فرد باید تلاش کند که آن را کاربردی کند.

علی: اما فکر می‌کنم ما اگر پایه دانشگاه نداشتیم به اینجا نمی‌رسیدیم. ولی خب نکته دیگه اینکه با این وجود به نظرم دانشگاه مانع کار کردن نباید بشود همانطور که من خودم از ترم دو همیشه کار می‌کردم و قسمت زیادی از یادگیری ام را مدیون کار کردنم هستم.

۵. چرا انتخاب کردید که کارآفرین شوید؟

علی: ما قبل از ورود به اینجا با هم یک جایی کار می‌کردیم. بعضی روزها واقعا حوصله نداشتم که کسی به من بگوید چه کار کنم. به این فکر کردم که خودم می خوام کار خودمو انجام بدم.

۶. چقدر کار می‌کنید تقریبا؟

مرتضی: به حدود ۱۰-۱۲ ساعت هم کشیده شده است. هم اینجا و هم در منزل.

۷. مقداری در مورد ایده صحبت کنیم. چه نیازی حس کردید که این ایده به ذهنتان رسید!؟

مرتضی: من خودم قبلا هم به عنوان وبلاگ‌نویس و هم به‌عنوان کاربر تا‌حدی با کمبودهای حوزه تبلیغات اینترنتی آشنا بودم. می دیدم که حجم تبلیغ‌های غیر مفید چقدر زیاد هستند که هزینه خود را عملا هدر داده اند. هدف ما این بود که به تبلیغ دهنده‌ها کمک کنیم که پولشان هدر نرود و مخاطبان واقعی خود را جذب کنند. از طرف دیگر کاربران هم تبلیغات مورد علاقه خود را ببینند.

۸. مهم ترین خلاقیتی که به کار بردید چه بود؟

علی: خلاقیت ما در واقع تبلیغات براساس سلیقه کاربر هست. تبلیغات‌های فعلی بیشتر براساس رفتار وب‌سایت است تا مخاطب. و به عبارت‌دیگر انواع تبلیغ‌های موجود عملا به کاربر درست خود عرضه نمی‌شود و این نقطه ضعف دیگران و مزیت رقابتی ماست.

۹. مهمترین مشکلاتی که دارید چه مواردی هستند؟

علی: اصلی ترین مشکل فکر می‌کنم این است که باید اجزای مختلف کسب و کار ما در لحظه واحد همه کار کنند تا ما بتوانیم خدمت درست را عرضه‌کنیم. یعنی با هم جلوبردن همه جنبه‌هاست که کار را برای ما سخت کرده است.

۱۰. مشتریان اصلیتان چه کسانی هستند؟

مرتضی: ما الان بیشتر دنبال تجارت های offline هستیم که الزاما نیاز ندارند که کلیک بشوند و سایتشان دیده شود. بیشتر می‌خواهند محصولاتشان به افرادی که مخاطب آنها هستند معرفی شود. مثل معرفی یک برند جدید پفک به علاقه مندان آن. دوست داریم با کانون های تبلیغاتی هم کار کنیم که TAC مشغول برقراری لینک بین ما و شرکت های اصلی این حوزه است.

۱۱. چه گونه با مرکز شتابدهی فناوری (TAC) آشنا شدید؟

مرتضی: Google (با خنده)

علی: یه شب سرچ کردم و تک را پیدا کردم. بلافاصله فرم ثبت نام را پر کردم و بعدا فهمیدم که روز آخر ثبت نام بود و دو روز بعد ثبت نام اولین جلسه معرفی ایده را برگزار کردیم.

۱۲. اگر TAC نبود چه چیزی کم داشتید در واقع؟ کمی از این مرکز و تاثیراتش بر روی کسب و کار نوپایتان بگویید:

علی: با اینکه بار اصلی کار و استارتاپ هر جایی که باشی بر دوش خود تیم استارتاپ است ولی اینجا تحمل بار آسانتر بود. هم از لحاظ سرمایه ما راحت تر و بی استرس کار کردیم هم جدا از اون کمک های ویژه ای که منتورها به خصوص مهندس سعادت به ما کردند.

مرتضی: و البته دکتر نافعی که به علت علاقه و تخصصشون با ما بسیار همراه بودند و به نوعی مسیر فکری و کاری ما رو متحول کردند.

۱۳. ضمن تشکر و آرزوی موفقیت، سخن آخر شما:

علی و‌ مرتضی: امیدواریم در پایان این دوره اتفاقات خوبی بیفتد.


روابط عمومی
شتابدهنده تک TAC، توسط بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از استارتاپ ها و کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده و فعالیت می کند.


یک نظر “مصاحبه با استارتاپ ادینود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *