۱ اسفند

مصاحبه با استارتاپ چارق

استارتاپ چارق با هدف معرفی و فروش صنایع دست ساز ایرانی فعالیت خود را از آذر ماه ۱۳۹۴ شروع کرده است. چارق جزو استارتاپ های پذیرفته شده در دوره اول مرکز شتابدهی فناوری TAC می باشد. نادیا محسن پور بنیانگذار خوش ذوق این سایت می باشد که در ادامه مصاحبه ای کوتاه و خودمانی را با او می خوانید.

۱. سلام، لطفا خودتان را معرفی کنید:
نادیا محسن پور هستم متولد ۶۵ از شهر مشهد. در رشته IT تحصیل کردم و از سال ۸۷ مدیر IT یک بیمارستان در شهر مشهد بوده ام.

۲. چی شد که کارآفرین شدید؟
قضیه از شهریور ماه پارسال شروع شد که یک پیج در فیسبوک داشتم به نام “آموزشهای خلاقانه”، بنا به علاقه شخصی که به این موضوع داشتم یک سری مطالب را ترجمه کرده و با بقیه به اشتراک می گذاشتم. این صفحه با استقبال زیادی روبرو شد و در ۷ ماه بالای ۱۰۰ هزار کاربر پیدا کرد. در این آموزش هایی که می گذاشتم یک سری افراد که این کارها را انجام می دادند به من پیغام می دادند که کارهای ما را هم معرفی کنید. و در اینجا بود که این ایده به ذهنم رسید که خیلی خوب می شد که این افراد کارهایشان را از طریق یک وب سایت و مرجع رسمی معرفی کنند و هدف فقط فروش صنایع دستی که از قدیم بوده نباشد و کلا تمام کارهایی که دست ساز هستند را شامل شود، کارهایی که هنرمندانی که در حال حاضر هستند با خلاقیت خودشان درست می کنند. این شد که شروع کردم به راه اندازی چارق. که این شروع از آذر ماه در شتابدهنده تک انجام گرفت.

۳. با توجه به اینکه گفتی در بیمارستان کار می کردی و شغل ثابت داشتی، اینکه این کار را شروع کنی سخت نبود؟
چرا هم این تغییر سخت بود هم اینکه از یک شهر دیگر به تهران آمدم. اما چون این کار را دوست دارم فکر می کنم به ریسکش بیارزد.

۴. چه چیزی چارق را از بقیه سایت هایی که در این زمینه هستند متمایز می کند؟
چارق فقط یک فروشگاه نیست! تمرکز ما بیشتر بر روی آموزش هایی است که از قبل در همان صفحه فیسبوک داشتم و الان در سایت می گذارم است و همچین معرفی و مصاحبه هایی که با هنرمندان در سایت داریم.

۵. مهمترین مشکلی که در مسیرت داشته ای تا الان چی بوده است؟
یکی از مهمترین مشکل ها فروش مستقیم خارجی است که با توجه بازدیدهایی که از سایت از خارج از کشور داریم و تقاضا خرید این صنایع دستی از خارج کشور، فکر می کنم اگر این فروش مستقیم خارجی انجام شود چارق بتواند پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

۶. چه زمانی خودت را موفق میدانی؟
زمانیکه هرکسی صنایع دستی و دست ساز بخواد بگوید: چارق

۷. بازار هدف و مشتریان اصلی ات چه کسانی هستند؟
هنردوستانی که به فرهنگ و هنر ایرانی اهمیت می دهند و فرقی نمی کند در کجای دنیا باشند.

۸. خلاقیتی که داشته ای در کجای کار بوده است؟
شاید اسمش را نشود خلاقیت گذاشت ولی به نظرم اینکار یک کمک است برای کسانی به تازگی کار هنری را شروع کرده اند، از این طریق می توانند خودشان را معرفی کرده و کسب درآمد کنند.

۹. روزی چقدر کار میکنی؟
بعضی روزها به ۱۴ ساعت هم میرسه

۱۰. از چه طریق با تک آشنا شدید؟
از طریق یک جشنواره که پارسال اسفند ماه در این جشنواره شرکت کردم و نفر دوم شدم. بعد از آن در تک اپلای کردم و پس از پذیرش شروع به کار نمودم.

۱۱. فکر میکنی شتابدهنده تک چه تاثیری در روند انجام کارهایت داشته است؟
فکر می کنم خیلی روند را سریع تر کرده. این کار را اگر خودم به تنهایی می خواستم انجام بدم، کاری که در ۳ ماه انجام شده شاید یک سال تا یک سال و نیم زمان می برد. با توجه به حضور منتورها در اینجا ، راه هایی که منجر به شکست می شد شناسایی شده و حضور در تک در واقع یک میانبر خوب بوده است.

۱۲. سخن آخر:
ممنون از شما


روابط عمومی
شتابدهنده تک TAC، توسط بخش خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور برای حمایت از استارتاپ ها و کارآفرینان جوان و خوشفکر ایران عزیزمان راه اندازی شده و فعالیت می کند.


2 دیدگاه “مصاحبه با استارتاپ چارق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *